Pages

Friday, March 11, 2011

Aktiviti Kumpulan 2 bersama Unit KPAS

Setelah selesai kumpulan 2 di tempatkan di unit BAKAS, meraka di tempatkan pula di unit Kesihatan Pekerjaan dan Alam Sekitar (KPAS) selama seminggu. Semasa di berada didalam unit KPAS meraka di latih untuk membuat pemeriksaan tadika, sekolah, rumah jagaan orang tua, rumah jagaan org kurang upaya dan lain-lain. Mereka diberi peluang untuk membuat pemeriksaan di sebuah tadika di Kapar. Sebelum membuat pemeriksaan, meraka memasti peralatan lengkap sebelum pergi kelapangan. Antaranya raytek, clipboard, humandity, pita pengukur, kamera, alat tulis, lux meter dan borang. Semasa membuat pemeriksaan kita perlu mendapatkan maklumat atau data pentadbiran premis, menjalankan pemeriksaan pusat asuhan ditemani oleh pemilik premis dan engenalpasti kekurangan atau kelemahan. selepas membuat pemeriksaan memberi ulasan dan cadangan kepada pemilik premis tentang hasil pemeriksaan, memberi pendidikan kesihatan dan menyediakan laporan.


keadaan stor penyimpanan bahan makanan yg tidak teratur dan tidak kemas

keadaan kotak yang tidak tersusun menjadi tempat kegemaran tikus dan lipas

keadaan lantai yang tidak bersih, menunjukkan pengusaha tidak mengambil berat mengenai kebersihan stor penyimpanan makanan

keadaan peti yg sesak dan padat yg menjadikan suhu meningkat dan tidak sesuai dijadikan tempat penyimpanan makanan dingin. Suhu yang sesuai bagi penyimpanan makanan adalah 4°C hingga 0°C. manakala suhu yang sesuai bagi penyimpanan beku adalah 0°C hingga -18°C.

Pelatih PPKP, Mohd Zamri b. Mohd Yusof sedang memeriksa suhu peti ais dengan menggunakan Raytek



Kesimpulan daripada pemeriksaan kami, pemilik premis perlu membuat penambah baikkan seperti menyusun barang di stor penyimpanan makanan dalam keadaan teratur dan kemas serta melabelkan setiap makanan. pasti kan premis sudah membuat "pest control" untuk mengelakan daripada penyakit berjangkit berlaku. Pengusaha premis juga harus membersihakan longkang di belakang rumah kerana kelihatan amat kotor dan tersumbat yang boleh menyebabkan pembiakan nyamuk kacauganggu. Tuan punya premis haruslah menjaga kebersihan bagi mengelakan penghuni terdedah kepada bahaya penyakit berjangkit yang semakin berleluasa.

No comments:

Post a Comment