Pages

Friday, November 4, 2011

Kajian Kebersihan di Sungai Congkak

Kajian Kebersihan di Sungai Congkak dijalankan pada 26 September 2011. Saudara Matthew telah dilantik menjadi ketua projek dalam menjalankan dan menrancang kajian ini. Kajian ini dijalankan selama 3 hari 2 malam dan kami terpaksa bermalam menyewa pondok di kawasan berkenaan. Kajian ini juga di sertai oleh para pelatih PLK Hulu Langat.

Kajian bermula pada 26/09/2011 di mana kajian kawasan rekreasi di jalankan di Sungai Gabai. Tujuan kajian adalah untuk mengenalpasti masalah-masalah yang dihadapi di kawasan rekreasi. Selain itu, ujian INSITU air di ambil di kawasan rekreasi berkenaan,aspek-aspek lain yang turut diperhatikan ketika menjalankan ujian ini adalah mengesan sekiranya terdapat punca-punca pencemaran serta hazad yang terdapat di kawasan rekreasi tersebut.



Pada  27/9/2011 jam 10.00pg iaitu pada hari kedua kami dibahagikan kepada tiga kumpulan ,kami menjalankan pemerhatian awal di sungai congkak ,tujuan kami menjalankan aktiviti ini adalah untuk mengenalpasti kawasan persampelan dan kawasan yang berpotensi berlakunya pencemaran. Kawasan yang terlibat bermula dari pintu gerbang Jabatan Hutan SG Congkak hingga ke pertembungan Sungai Langat. Semasa aktiviti dijalankan banyak punca-punca pencemaran yang dijumpai seperti kolam ikan keli ,kawasan pembinaan dan sebagainya. Selepas  selesai  melakukan tinjauan awal kami bersama-sama dengan mengadakan sedikit 'brainstorming' dan pebincangan tentang kawasan-kawasan yang berisiko berlakunya penemaran.

   Pada 28/9/2011 Seperti hari sebelumnya kami telah mengikut kumpulan  yang telah ditetapkan bagi menjalankan menjalankan aktiviti persampelan air mentah. Sampel air mentah ini diambil bagi ujian  mikrob dan kimia, antara peralatan yang digunakan termasuklah:
-turbidi meter
-TDS meter
-DO meter 
-sension meter
-pH meter 
-whirl pack 
-botol A,B, E1,E2 dan C
-Lovibond comparator 
-Cool Box (Coleman)
 Aktiviti ini selesai  pada jam 3 petang dan kami terus bergerak ke Plk Klang 

1 comment:

  1. Salam..kajian kebersihan kawasan rekreasi ad format borang trsndiri ke?

    ReplyDelete